CoverNitramGrey

Nitram og “the fight against cross-contamination”

Nitram Dental producerer autoklaver til steril rengøring af dentaludstyr med damp under tryk. De ønskede en kommunikationsstrategi, der skulle hjælpe dem til at opnå vækst på et internationalt plan.

Vi indledte samarbejdet med en brandstrategisk proces, der for Nitram resulterede i en ny måde at tilgå markedet på. Nitram sælger deres produkter på et globalt nichemarked og for at opnå et kvalificeret kendskab, mente vi, at Nitram skulle gå forrest i kampen for noget større end at sælge autoklaver.

Deres nye mission blev “The fight against cross-contamination” eller “kampen mod krydskontaminering” og deres nye pay-off ”Simple. Safe. Superior”.

Vi iværksatte følgende initiativer:
– En ny visuel identitet
– Et fotokunst projekt målrettet mod tandlæger
– Et CSR projekt hvor vi samarbejder med LifeStraw i Afrika

nitramVisit-3

VISUEL IDENTITET OG SALGSMATERIALER TIL GLOBAL BRUG.

Designfilosofien bag Nitrams nye visuelle identitet var enkel. Den skulle smage af Vicks. Alt skulle mærkes frisk og køligt. Nitram sælger “klinisk renhed”, og det ønskede vi, deres identitet skulle afspejle. Vi designede logo, standardelementer, designmanual, kataloger, messematerialer, film etc samt et forholdsvis omfangsrigt 

website, hvor tandlæger bl.a. kan bestille reservedele og vedligeholdelsesartikler til deres Nitram autoklaver. Salgsmaterialerne oversatte vi til 9 sprog, og de bruges nu i hele Europa, Asien, Mellemøsten, Sydafrika, Australien og New Zealand.

 

nitram3

nitram5

Annoncer

nitram2

Corporate film

 

fotokunst projekt

Sammen med fotograf Michael Berg skabte vi en række fortolkninger af “tandlægeinstrumenter indfrosset i is” som er det, en Nitram autoklave gør. Den beskytter instrumenterne med vand under tryk. Billederne blev solgt til tandlæger på messer over hele verden og via Nitrams website.

Vi tænkte, at tandlæger gerne ville have billederne hængende i deres venteværelse for at vise deres fokus på krydskontaminering, og det var rigtigt. Gennem salg af billederne samlede vi mange penge ind til “The fight against cross-contamination”

NitramFotoart

 

CSR projekt

Vi undersøgte forskellige muligheder for at opstarte et CSR projekt. Betingelserne var, at Nitram reelt kunne gøre en forskel og at det var et projekt, der passede til deres mission. Nitram valgte at gå aktivt ind i et LifeStraw projekt i Malawi i Østafrika. LifeStraw er et vandfilter, der benyttes til at filtrere potentielt forurenet vand således, at vandet kan drikkes af mennesker.  

Filteret er opbygget som et sugerør og benyttes af den person, der skal drikke vandet. Det kan filtrere op til 1.000 liter vand, hvilket er tilstrækkeligt til én persons årlige forbrug. LifeStraw er udviklet af den danske ingeniør Torben Vestergaard Frandsen med henblik på brug i udviklingslandene og i forbindelse med katastrofer.

CC_logo

CrossContermination

 

resultatet

Initiativerne skabte ikke blot en stolt og engageret kultur blandt medarbejderne men også et langt højere kvalificeret kendskab til Nitram. Investeringen gav en ROI på faktor 3 målt på øget salg i UK alene.  

Trafikken til Nitrams website fordobledes, og effektiv dataindsamling resulterede i ekspansion til nye lukrative markeder. Simple. Safe. Superior.